یک گیاه آفات مهاجم می تواند به درمان دیابت نوع 2 کمک کند

22 مارس 2021 - محققان گفتند که نوعی علف هرز مهاجم که بومی آمریکا است، می تواند دارای خواصی باشد که به درمان دیابت نوع 2 و سرطان کمک می کند.  گیاهAndropogon virginicus ، گیاهی متراکم که می تواند تا هفت فوت رشد کند، و هم اکنون به استرالیا و ژاپن نیز راه یافته است.

سالهاست که این گیاه به عنوان یک آفت مورد توجه قرار گرفته است، زیرا بسیار مقاوم است، سرعت جوانه زنی بالایی دارد و در خاک های ضعیف رشد می کند .اما تیمی از محققان فکر می کنند که آنها ممکن است راهی برای استفاده از این علف هرز به نفع انسان پیدا کرده باشند.

نویسنده ی ارشد این مقاله، دکتر Tran Dang Xuan، دانشیار برنامه ی علوم و مهندسی فرا رشته ای در دانشکده تحصیلات تکمیلی علوم و مهندسی پیشرفته در دانشگاه هیروشیما، گفت: A. virginicus یک علف هرز مهاجم است که به طور جدی تولید محصولات کشاورزی و اقتصاد را در سراسر جهان تهدید می کند. با این حال، هنوز هیچ راه حلی برای استفاده ی موثر و مقابله با این گیاه یافت نشده است. در این مقاله، ما کاربرد بالقوه ی عصاره A. virginicus را در تولید دارویی در آینده و درمان بیماری های مزمنی مانند دیابت نوع 2 و سرطان خون، توضیح دادیم، که می تواند به محافظت از محصولات کشاورزی و رفع نگرانی های بهداشتی انسان کمک کند.

این تیم تحقیقاتی، مقادیر بالایی از فلاونوئیدها را که دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قابل توجهی هستند، از نمونه هایی از این علف هرز استخراج کردند .تحقیقات بیشتر نشان داد این مواد شیمیایی از آسیب به سلول ها جلوگیری می کنند، از جمله می توانند از لکه های پوستی و از دیابت نوع 2 جلوگیری کنند.

دکتر ژوان گفت: اگرچهA. virginicus ، تاکنون به عنوان گونه ای مهاجم و مضر و فاقد ارزش اقتصادی در نظر گرفته شده است، اما عصاره ی آن یک منبع غنی از آنتی اکسیدان ها، مواد ضد دیابت، ضد تیروزیناز و ضد تومور است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2021/mar/invasive-pest-plant-could-help-treat-type-2-diabetes.html